dimarts, 6 de desembre del 2022

Gràcies Rosa, Maite, Alba, Joan i Jaume!


 

Després de la meva primera presentació a l’Ateneu, aquest novembre he viscut cinc moments màgics. M’estan agradant molt les presentacions d'"Estimades famílies", enraonar amb les persones que m'hi han acompanyat, amb el públic que hi ha assistit. Tot el que envolta el meu primer llibre és molt nou per a mi, i és una descoberta contínua que mai havia esperat. Ara, la deguda parada pel parèntesi del Nadal, i el 19 de gener continuaré amb la primera presentació del 2023 al Prat de Llobregat, al Cèntric, de la mà de l'Anna Martín, tinenta d'alcalde d'Acció social i comunitària.

Vaig voler que la meva segona presentació fos a l’Institut Francesc Ferrer i Guàrdia, a Sant Joan Despí, on tenia la meva plaça al Departament de Ciències, i on vaig ser tutor de 1r d’ESO, com l'Anna, una de les protagonistes del meu llibre. I vaig voler que la conversa fos amb la Rosa Ena, la directora de l'institut, amb qui havíem coincidit fent classes i amb qui coincidíem plenament en plantejaments educatius i en les relacions amb les famílies i l'entorn social i institucional del centre. Vam repassar el llibre mes per mes, capítol per capítol. Al públic hi havia l'alcaldessa, Belén García, i la regidora d'Educació i Família, Núria Ros. També el Pepe Fernández, un professor, ja jubilat, amb 30 anys de treball al Departament d'Història del Ferrer. "És el llibre que tot professor de Secundària podria haver escrit", va dir. I té raó: anys de dedicació a l'educació donen per conèixer, relatar i reflexionar sobre moltes realitats i molt diverses. 

La tercera presentació va ser a l'Abacus de tota la vida, al carrer Còrsega. Era en el marc d'un cicle de presentacions de les novetats d'EUMO Editorial. Em va presentar la Maite Carranza, autora premiada de molts llibres de literatura infantil i juvenil, guionista de televisió, santfeliuenca i amiga des de molts anys. De fet, va participar en la meva presentació com a candidat a l'alcaldia al 2011 i em va donar sort: espero que passi el mateix al 2022! La Maite va anar desgranant el que hi havia de fictici i de real al llibre, il·lustrant-ho amb alguns fragments.

La quarta presentació va ser a Sant Boi, a Can Massallera, una antiga fàbrica tèxtil al bell mig de la ciutat reconvertida en un impressionant equipament cívic i cultural. Em va entrevistar l'Alba Martínez, regidora  de Ciutat Educadora, i abans ens va presentar l'alcaldessa Lluïsa Moret, amb qui vam col·laborar estretament com a portaveus dels nostres respectius grups al govern de l'Àrea Metropolitana. L'Alba també va parlar dels diversos Jordis reconeixibles al llibre (el professor, l'alcalde, el pare, l'acollidor) i vam entrar més a fons en l'associacionisme familiar, les AFA, ja que l'acte formava part d'un cicle de formació de famílies.

La cinquena presentació va ser a La Llar del Llibre, a Sabadell. Em va presentar en Joan Mena, també professor i també polític, que actualment és membre del Congrés dels Diputats i que desitjo que sigui el proper alcalde de Sabadell. Va ser un dilluns fred i plujós, hores abans que en Joan anés a Madrid a debatre i votar el Pressupost General de l'Estat per a l'any que ve. Molt en família! Em va fer una il·lusió enorme trobar-hi en Pablo i la seva filla, que va ser la nostra segona nena d'acollida, i també en Ramón Álvarez, primer regidor d'Educació al Sabadell democràtic de 1979, impulsor de la immersió lingüística a l'escola. En Joan va posar dos accents: un d'explícit, la voluntat de donar visibilitat i valor a totes les famílies, i un altre d'implícit: retre un clar reconeixement i homenatge a la comunitat educativa, incloent el paper dels ajuntaments en l'educació.

Finalment, la sisena i darrera presentació del 2022 va ser a Cornellà, a la seu comarcal de Comissions Obreres, el meu sindicat com a professor, el meu sindicat com a jubilat. Va ser en una conversa amb Jaume Funes, escriptor, educador i psicòleg, després que en Josep Maria Romero, secretari general de CCOO al Baix Llobregat, ens donés la benvinguda. Amb en Jaume vam parlar de família i drets dels infants, de la importància que el llibre defensi la família, totes les famílies des de l'esquerra, i vam debatre si el to del llibre era excessivament positiu, més del que les famílies i els instituts haurien de ser que del que són en realitat. Ho deixo a la consideració dels lectors i les lectores!

En alguna presentació m'han preguntat si el llibre s'editarà en castellà, sobretot quan signava llibres. A mi m'agradaria molt, però dependrà bàsicament de la rebuda entre el públic d'aquesta primera edició en català. Així que, de cara ja a Sant Jordi, caldrà que els Reis ens portin piles per continuar fent presentacions, entrevistes i la promoció que Eumo Editorial m'aconselli!

Feu cas a la Rosa, la Maite, l'Alba, en Joan i en Jaume, i llegiu (i regaleu també!) "Estimades famílies"!!!